Wirtualny Biznes

Usługi w 2020 roku - co zaproponować Klientom jako Wirtualna Asystentka

Rok 2020 będzie utrzymywał trend, kiedy wirtualne asystentki będą miały pełne ręce roboty. Myślę, że nie będzie to rok odkrycia, że wirtualna asystentka istniej, ale odwagi, aby zacząć z nią współpracę i śmiałości by delegować zadania. Kiedy oddelegujesz część zadań, będziesz mogła skupić się na najważniejszych aspektach biznesu – sprzedaży. Tak więc będziesz miała z tego realne korzyści, a to doprowadzi do wzrostu biznesu.

Więc jak przygotować się na ten rok i co oferować klientom jako Wirtualna Asystentka w obecnym roku? Na pewno analizuj rynek na bieżąco oraz potrzeby Twoich klientów – to tu masz konkrety. A ja pokaże Ci co moim zdaniem będzie wiodące w tym roku.

Zanim przejdziemy do “mięsa”…

… musisz wiedzieć, że wirtualna asystentka to jeden z najczęściej pożądanych pracowników w obecnych firmach. Znaczna część małych firm, zleca WA większe ilości zadań, ponieważ to im się bardziej opłaca niż zatrudnienie dodatkowej osoby na pełen etat. Delegowanie zadań WA, dają Ci szansę na realny rozwój Twojego biznesu.

Ty, jako WA stawiaj na ciągły rozwój – rynek jest jeszcze dość młody i ogólny, dlatego szukaj swojej niszy, rozwijaj się i oferuj usługi, które będą bardziej sprecyzowane. Za tym oczywiście idą też wyższe zarobki, ponieważ staniesz się ekspertem w danej dziedzinie.

1. Copywriting

Słowo pisane zawsze było w cenie. I mimo, że obecnie nie mamy czasu czytać, a zadowalają nas jedynie obrazki to dobra treść jest lepsza od najlepszej grafiki czy zdjęcia. Jeśli lubisz pisać, a Twoje teksty porywają ludzi – to jest to Twoja działka. Rzeczą oczywistą jest poznanie grupy docelowej swojego klienta zanim zaczniesz cokolwiek pisać. Dzisiejsza treść musi być dopasowana do potrzeb klienta, by mogła go zaciekawić.

A co możesz zaoferować konkretnie?

  • wpisy/posty na blogi,
  • wpisy do mediów społecznościowych
  • treści do newsletter’ów
  • treści na strony www np. strony firmowe czy
  • sklep
  • treści do materiałów marketingowych

2. Obsługa kalendarza i skrzynki mailowej

Kalendarz jest obecnie jednym z najważniejszych narzędzi w każdym biznesie. Pomoc WA jest nieoceniona w przypadku, gdy nasi Klienci prowadzą konsultacje, oferują spotkania płatne i bezpłatne, naukę języka, grafik w salonie kosmetycznym/fryzjerskim, u dietetyka czy w szkole języków obcych. Takie wsparcie niezwykle ułatwia pracę i zdejmuje dużo z głowy. Warto opracować i zaproponować klientom konkretną automatyzację, by ich wesprzeć w rozwoju biznesu. Jeśli chodzi o wiadomości mailowe to nasze skrzynki są zalewane tonami maili każdego dnia. Potrzebna jest osoba, która zapanuje nad tym chaosem, by nie utonąć w morzu tylu informacji. System, dzięki któremu Klienci spędzą nie dużą ilość czasu na obsłudze poczty, to duże wsparcie. Oczywiście WA będzie miała dostęp do najistotniejszych wiadomości, które nie powinny umknąć uwadze Klientów.

Twoja pomoc może obejmować:

  • obsługę skrzynki mailowej
  • aktualizacje kalendarza
  • wprowadzanie danych
  • inne drobne zadania administracyjne

3. Reklama w social mediach

Na początek warto zastanowić się wraz z Klientem, w których mediach społecznościowych chce być obecny. Wiadomym jest, że Internet rządzi i wiele prawdy jest w tym, że jeśli Twój biznes nie jest w sieci, to tak jakby nie istniał w ogóle. Media społecznościowe obcinają zasięgi, nasze posty docierają do coraz mniejszej ilości osób, dlatego warto podszkolić się w prowadzeniu reklam (dodatkowo płatnych), które celują w konkretne potrzeby Klientów.

Taka inwestycja i tak się zwróci. Warto inwestować w reklamę na Facebooku, Instagram’ie oraz Messenger’ze, a z czasem dojdzie jeszcze reklama na LinkedIn. Wiem sporo tego, ale warto zacząć choć naukę w tym kierunku.

4. Newsletter

Coraz częściej odnoszę wrażenie, że wiele osób boi się tworzyć newsletter’y. Faktycznie przerażać może ogrom pracy jaką należy włożyć w ich tworzenie, brak czasu bądź strategii, by zainteresować odbiorcę. Dlatego też warto zastanowić się na początku drogi, dlaczego chcemy to robić i jaką wartość dajemy. Wirtualna Asystentka może wesprzeć biznes na tych płaszczyznach:

  • tworzenie formularzy zapisu,
  • tworzenie stron lądowania,
  • ustawienie pop-up na stronę,
  • autorespondery,
  • tworzenie i wysyłka kampanii
  • mailingowej,
  • tworzenie i wysyłka kursów email;

Wówczas Klient będzie miał czas na tworzenie jeszcze lepszych treści.

5. Blog

Jak już wspomniałam – słowo pisane zawsze było w cenie. Wiem, że stale tworzy się mnóstwo nowych blogów, a ich właściciele nie zawsze mają na nie pomysł. Wiem również, że ciężko przebić się, ale warto. A oto jakie czynności może dla blogera wykonać Wirtualna Asystentka:

  • zarządzać treścią, a dokładnie edytować, formatować i publikować wpisy na blogu,
  • zajmować się linkami afiliacyjnymi,
  • opisywać zdjęcia i tak jak w mediach
  • społecznościowych, ale również wyszukiwać takie, które będą odpowiednie do wpisu na bloga,
  • moderować/odpisywać na komentarze,
  • aktualizować wtyczki, motywy i samego WordPressa
  • dodawać strony lub je edytować,
  • dodawać linki do menu, edytować widety

6. Boty

Automatyzacja zaczyna wyprzedzać nawet nas. Nie zawsze nadążymy za obecnymi trendami i nowinkami. Boty usprawniają komunikację z Klientem, odpowiadają na najogólniejsze pytania, ale również pomagają w promocji i wspierają biznes. W jaki sposób możesz pomóc swojemu Klientowi? Najogólniej mówiąc w tworzeniu ścieżek oraz ich treści. To od Ciebie zależy w jakim obszarze będą wspierały biznes Klienta.

7. Podcasty

Obecnie coraz cześciej chcąc przeczytać książkę, wybieramy jej wersję audio. Ten sam trend możemy zaobserwować w przypadku treści na blogach – duża część blogerów tworzy wpis, a dodatkowo załącza plik z wersją głosową. Tutaj masz możliwość wsparcia Klienta w:

  • obróbce audio podcastów,
  • dodawaniu gotowych podcastów na
  • serwery,
  • transkrypcji nagrań.

8. Sklepy i strony WWW

Nie ma Twoje firmy w sieci – nie istniejesz. Często możemy to usłyszeć. Obecne pokolenia w sieci szukają nawet godzin otwarcia danej firmy, więc działając na rynku lokalnym, warto mieć swoją wizytówkową stronę www. Zakupy także robimy coraz częściej w internecie. W galerach handlowych tłumy obserwujemy tylko w okresie świątecznym. Sklep internetowy dotrze do większej ilości osób.

Jak pomożesz swojemu Klientowi:

  • wykupujesz hosting i domenę
  • budujesz sklep bądź stronę wizytówkową
  • promujesz stronę w sieci

9. Social media

Media społecznościowe podbijają świat. Teraz każdy chce być wszędzie, żeby tylko nic go nie ominęło – faktem jest, że potrzebujemy na to naprawdę dużo czasu. Facebook – Fanpage, grupy, na Instagramie – profil firmowy, Insta stories, InstaTv, w zależności od tego jaką branżę reprezentujesz dochodzą jeszcze Twitter, Pinterest, LinkedIn i inne. A jak WA może pomóc?

  • obrabiać surowe posty swoich Klientów i planować je w mediach społecznościowych,
  • tworzyć do nich proste grafiki zgodnie z identyfikacją wizualną marki i wytycznymi Klienta,
  • do wpisów na Facebooku ustawiać bota, jeżeli jest takie zapotrzebowanie,
  • planować posty na Instagramie dla swoich Klientów używając do tego narzędzi, takich jak np. Planoly, Later, Tailwind;
  • wyszukiwać zdjęcia do wpisów w bezpłatnych bankach zdjęć,
  • moderować grupy na Facebooku – zgodnie z wytycznymi Klientów, zatwierdzać nowe osoby, planować posty, zmieniać zdjęcie w tle, przypinać ogłoszenia, dodawać moduły szkoleniowe itp;

10. Kursy online

Kursy online przeżywają boom na naszym rynki. I nie ma znaczenia, w jakiej branży pracujesz, to zapewne część z nich będzie myślała nad stworzeniem odpowiedniego kursu. Będą chcieli podzielić się swoją wiedzą, a kurs online doskonale to umożliwia. Dochód pasywny to coś nad czym myśli wielu, a tworząc kurs online masz możliwość go wypracować. Faktem jest, że jest to dość czasochłonny proces, a nagranie odpowiednich materiałów to dopiero początek. W pozostałych pracach technicznych może pomóc Ci Wirtualna Asystentka.

  • przy produkcji i tworzeniu materiałów do kursu, czyli wszelkiego rodzaju obrabianie różnych dokumentów,
  • przygotowywanie produktów w postaci e-booków, checklist, ćwiczeń, skryptów do wideo itp.
  • wsparciu marketingowym – podczas promocji kursu, w czasie przedsprzedaży, a także regularnej sprzedaży,
  • obsłudze kursantów – pomoc w dostępie do platformy kursowej, odpowiedzi na wszelkie pytania, które pojawiają się podczas zakupu i trakcie trwania kursu,
  • obsłudze grupy na facebooku, strony sprzedażowe – jeżeli czujesz się na siłach na tyle, by takie strony sprzedażowe tworzyć,
  • pomoc w założeniu czy wdrożenie platformy do obsługi kursu w zależności od tego, na jakim systemie twój klient będzie chciał ją stworzyć,
  • organizacji webinarów, a później pomoc przy spotkaniach “na żywo”.

Jak widzisz, jest tego dużo i mimo, że już troszkę czasu upłynęło od początku roku, to warto pomyśleć nad tymi kierunkami jako Wirtualna Asystentka, ale i jako kobieta prowadząca własną firmę. W tych kierunkach zmierzamy wszyscy. Widzisz się tam?